Fiets
Bij het kopen van een BMX is het nodig om te zorgen dat je een fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat hij (net als een paar schoenen) niet te klein maar ook niet te groot moet zijn. Hij moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en kracht.
Het is niet verstandig om een fiets ‘op de groei’ te kopen. De in dit verhaal gebruikte tabellen zijn een richtlijn om een verantwoorde keuze mogelijk te maken. Een fiets moet niet te zwaar zijn. De goedkope crossfietsen zijn meestal zwaar en niet geschikt om wedstrijden mee te rijden.

De onderdelen van de fiets: 1. Handvat 7. Voorvork 13. Ketting 2. Stuur 8. As 14. Achtertandwiel 3. Remhendel 9. Trapper 15. Achterbrug 4. Headset of balhoofd 10. Cranck 16. Rem 5. Remkabel 11. Cranckhuis 17. Zadelpen-klem 6. Stuurbuis 12. Voorblad 18. Zadelpen 19. Zadel
Frame
Er zijn verschillende maten frames:
- frame bovenste buis(cm) cranck (trapas) je lengte
- micro mini ca 38,5 cm. 150-160 mm ca 1.22 cm
- mini ca 40,5 cm. 155-165 mm 1,22-1,37 cm
- junior ca 43 cm 160-175 mm 1,32-1,47 cm
- expert ca 45,5 cm. 170-175 mm 1,42-1,63 cm
- pro ca 48,2 cm. 175-180 mm 1,63-1,79 cm
- pro XL –XXL ca 52 cm. en meer 180-185 mm 1,80 en meer
Afhankelijk van de lengte kom je op een framemaat uit.
Een echte BMX crossfiets vindt je eigenlijk alleen maar in speciaalzaken, of bij fietsenzaken waarvan de eigenaar op de een of andere manier een binding heeft met de ‘BMX wereld’. Ook tweedehands kopen is een mogelijkheid. Fietsen verwisselen nogal eens van eigenaar, dus binnen de club vindt je ook leden die hun fiets verkopen.
Oriënteer je altijd heel erg goed voordat je een crossfiets koopt! Als je wilt weten welke merken en modellen er zoal verkrijgbaar zijn, is internet het aangewezen medium. Fietsenzaken hebben vaak maar enkele modellen staan, omdat de doorzet laag is en de modellen elk jaar veranderen.
Bij het kopen van een crossfiets is het nodig om te zorgen dat je een fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat hij (net als een paar schoenen) niet te klein maar ook niet te groot moet zijn. Hij moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en kracht. Het is niet verstandig om een fiets ‘op de groei’ te kopen.
De in dit verhaal gebruikte tabel geeft een indicatie om een verantwoorde keuze te maken. Een fiets moet niet te zwaar zijn. De goedkope crossfietsen zijn meestal zwaar en niet geschikt om wedstrijden mee te rijden.
Meer informatie kan je ook vinden op de KNWU-site.
Cranks
Meet: Je binnenbeenlengte (zonder schoenen) en dat is de lengte van de grond tot je kruis. Ga met je rug tegen de muur en trek een boek met stevige kaft zo hoog mogelijk in je kruis. Meet dan de afstand van de bovenkant van het boek tot de grond.
Zoek in de tabel hieronder de juiste cranklengte. De cranklengte wordt van hart trapas tot hart pedaalas gemeten. Je kunt beter een crank hebben die iets te kort is dan iets te lang.
Binnenbeenlengte |
Cranklengte (mm) |
Van (cm) |
Tot (cm) |
|
50 |
Tot 135 |
50 |
52 |
135 – 140 |
52 |
54 |
140 – 145 |
54 |
56 |
145 – 150 |
56 |
58 |
150 – 155 |
58 |
60 |
155 – 160 |
60 |
65 |
160 – 165 |
65 |
70 |
165 – 170 |
70 |
75 |
170 – 175 |
75 |
80 |
175 – 180 |
80 |
|
Vanaf 180 |
Verzet
Zoek in de tabel hieronder op basis van je leeftijd de afstand op die je ongeveer moet afleggen bij één trapomwenteling.
Let op: deze informatie is indicatief en kan per rijder verschillen. Bij vragen raadpleeg altijd de trainer!
Leeftijd |
Afgelegde afstand (cm) bij 1 trapomwenteling |
-6 |
370 |
7 |
375 |
8 |
380 |
9 |
385 |
10 |
390 |
11 |
395 |
12 |
400 |
13 |
405 |
14 |
410 |
15 |
415 |
16+ |
425 |
Zoek vervolgens in een van de tabellen hieronder een verzet dat er bij past. De tabellen zijn per bandenmaat omdat elke bandenmaat een andere omtrek heeft. Het verzet mag best een beetje afwijken (bijvoorbeeld voor 1 tandje meer of minder). Als je verzet veel afwijkt zou ik een trainer of BMX-specialist even laten kijken. Tot ongeveer 50 kg kun je met grotere (ERTRO 451) wielen rijden. Als je zwaarder bent kun je beter overstappen op de kleinere (ERTRO 406) wielen. Als je lichter bent kun je met smallere banden rijden.
20″ x 1″ (ERTRO 451) à omtrek: 154 cm (tot ongeveer 25 kg)
|
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
374 |
385 |
396 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
349 |
359 |
370 |
380 |
390 |
400 |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
347 |
356 |
366 |
375 |
385 |
395 |
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
344 |
353 |
362 |
371 |
380 |
390 |
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
342 |
351 |
359 |
368 |
376 |
385 |
394 |
20″ x 1 1/8″ (ERTRO 451) à omtrek: 156 cm (tot ongeveer 35 kg)
|
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
379 |
390 |
401 |
412 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
354 |
364 |
374 |
385 |
395 |
406 |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
341 |
351 |
361 |
371 |
380 |
390 |
400 |
410 |
|
|
|
|
17 |
|
|
|
340 |
349 |
358 |
367 |
376 |
385 |
395 |
404 |
|
|
18 |
|
|
|
|
|
338 |
347 |
355 |
364 |
373 |
381 |
390 |
399 |
20″ x 1 3/8″ (ERTRO 451) à omtrek: 160 cm (tot ongeveer 50 kg)
|
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
13 |
418 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
389 |
400 |
411 |
423 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
363 |
373 |
384 |
395 |
405 |
416 |
427 |
|
|
|
|
|
|
16 |
|
350 |
360 |
370 |
380 |
390 |
400 |
410 |
420 |
430 |
|
|
|
17 |
|
|
|
348 |
358 |
367 |
376 |
386 |
395 |
405 |
414 |
424 |
|
18 |
|
|
|
|
338 |
347 |
356 |
364 |
373 |
382 |
391 |
400 |
409 |
20″ x 1,50″ (ERTRO 406) à omtrek: 152 cm (tot ongeveer 65 kg)
|
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
13 |
398 |
409 |
421 |
433 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
380 |
391 |
402 |
413 |
423 |
434 |
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
385 |
395 |
405 |
415 |
426 |
436 |
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
380 |
390 |
399 |
409 |
418 |
428 |
437 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
384 |
393 |
402 |
411 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
380 |
388 |
20″ x 1,75″ (ERTRO 406) à omtrek: 154 cm (vanaf ongeveer 65 kg)
|
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
13 |
403 |
415 |
426 |
438 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
385 |
396 |
407 |
418 |
429 |
440 |
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
390 |
400 |
411 |
421 |
431 |
441 |
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
385 |
395 |
404 |
414 |
424 |
433 |
443 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
380 |
390 |
399 |
408 |
417 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
385 |
394 |